top of page

הטיפול הטבעי באקנה

עודכן: 13 במאי 2022

אקנה וולגריס– חטטת נפוצה / פצעי בגרות תופעה מאוד רווחת ולרוב מציקה פיזית, אסטטית ואף רגשית. ברפואה הטבעית אנחנו מסתכלים על העור כראי למצב הפנימי של המטופל ולכן כמו בכל טיפול יסודי בבעיית עור נשלב טיפול פנימי וטיפול חיצוני לקבלת תוצאות מקסימאליות.


סימפטומים:

הופעת פצעונים בעלי ראשים מושחרים או לבנים, אפשרות לפצעים שטחיים או פצעים מוגלתיים סגורים ועמוקים הגורמים לדלקת מקומית ואודם. הסיבה היא יצירה מוגברת של קרטין בפתח בלוטות החלב הגורם לסתימה חלקית ואף מלאה של צינורות ההפרשה של הסבום בעור. בהמשך אותו הסבום פורץ את דופן תעלת ההפרשה, החלב חודר לרקמת העור ומעורר תגובה דלקתית טבעית של הגוף לחומר הזר. כמו כן יש נטיה להתישבות בקטריות (חיידקי קורינובאקטריום המשחררים אנזימים המפרקים חלב ומעודדים דלקת) על הפצעים המחמירה את הזיהוםוכתוצאה מזה את האודם הוהנפיחות שהינם סימפטומים של הדלקת. מסיבה זו חשוב להקפיד על היגינה של העור ולא לגעת בפצעונים.

גורמים:

  • סיבה הורמונאלית – הגורם המרכזי לאקנה הוא השפעת הורמוני המין על בלוטות החלב שבעור. עודף ייצור הטסטוסטרון אצל גברים ונשים ואצל נשים בתקופת ההתבגרות המינית כתוצאה מחוסר איזון הורמונאלי גורם לסימפטומים רבים ובניהם לאקנה. התפרצות של אקנה אצל נשים הסובלות מחוסר איזון הורמונאלי לקראת הווסת ובזמן הווסת אופייני לא רק בגילאים הצעירים אלא אף מהווים סמן לבעיה או שינויי במערכת ההורמונאלית בגילאים מבוגרים יותר כגון בגיל המעבר.

  • עודף סוכר – אקנה מכונה גם "סוכרת של העור". מחקרים מראים כי ביופסיה שנלקחה מעורם של חולי אקנה הוכיחה העמסת סוכר לקויה. לפיכך יש לבדוק אצל המטופל את נושא התזונה והרגלי האכילה, בדיקות דם, סוכרת משפחתית.

  • תגובת יתר של מערכת החיסון

  • ערוצי אלימינציה לא תקינים – גופנו מנקה את עצמו באופן סדיר במגוון של מנגנונים שונים שמטרתם לעבד את האוכל והשתייה שלנו, לאחסן ולהשתמש בויטמינים, מינרלים וחומצות השומן מהתזונה וכמובן לפנות עודפי פסולת, עודפי תזונה, חומרים מיותרים ורעלנים שונים. גופנו הינו מכונה משוכללת המפנה את הפסולת באמצעות מערכות שונות כגון מערכת השתן (סינון כלייתי של חומרים נוזלים ומתן שתן סדיר), (דלקות, תדירות מוגברת), מערכת העיכול (פרוק מזון ופינוי תקין של צואה), מערכת העור (באמצעות הזעה הגוף מפנה רעלים) עצירות, כבד (סימפטומים של כבד נרפה), הזעה, חוסר פעילות גופנית (אינדיקציה לחוסר פינוי לימפתי), נטייה לבלוטות לימפה נפוחות באופן כרוני.

  • תרופות ותוספים– המעמיסים על מערכות הפינוי של הגוף (בעיקר על הכבד והכליות).

  • סטרס– מתח הינו גורם חשוב במעלה בנושא אקנה ובעיות עור בכלל. ידוע לנו כי מתח ממושך האופייני לחיים המערביים המודרניים מפר את האיזון ההורמונאלי עדין שבגופנו ,פוגם בפעילות הכבד ומאט את פעילות מערכת העיכול כולה, גורם לחוסר איזון ולתגובת יתר של מערכת החיסון למזון ואלרגנים שונים ועוד.

  • תזונה לקויה– לצערנו התזונה המערבית עשירה בחומרים משמרים, צבעי מאכל ומיני חומרי טעם ריח הנמצאו כאלגנים ומעמיסים על הגוף בצורה שאינה בריאה. אלרגיה ואי סבילות למזונות הינן סיבות מרכזיות להפרת האיזון של מערכת החיסון המובילה בין השאר לתופעת פצעי הבגרות. אי סבילות למזונות היא תופעה נרחבת הקשורה קשר הדוק לאלרגיה למזונות כאשר אמנם למצב אין השפעה ניכרת על בדיקות הדם אבל בפועל הגוף מגיב בתגובה אלרגית בעור למזונות הנצרכים בתזונה. מומלץ להימנע ממזון מתועש, חלבון מהחי (בשר בקר בעיקר, ביצים ומוצרי חלב), מזונות אלרגנים כגון בוטנים, ביצים, תירס עוד וכן מזונות מעוררי דלקת כגון ירקות ממשפחת הסולניים.

  • חוסרים תזונתיים – חוסרים בחומצות שומן חיוניות (בעיקר אומגה שלוש החסר בתזונה המערבית), אבץ (חשוב לריפוי העור וכן לשמירה על איזון הורמוני המין (נמצא כי בעורם של חולי אקנה יש פעילות גדולה יותר של האנזים 5 אלפא רדוקטאז שממיר טסטוסטרון לצורתו הפעילה דהידרוטסטוסטרון, מצב זה מוחמר כשיש חסר באבץ).


דגשים בטיפול באקנה

• חשוב לשלב טיפול פנימי (תזונה, צמחים, תוספים) יחד עם טיפול חיצוני באקנה. • חשוב לשמור היגיינה של עור הפנים במטרה למנוע זיהום חיידקי והתפתחות פצעים מוגלתיים.


הטיפול הפנימי

הטיפול כמובן יתחיל בתשאול ובהתאם לסיבות המתוארות נבחר את אופן הטיפול. לדוגמא אם מדובר בנערה הסובלת מחוסר איזון הורמונאלי המלווה בסימפטומים של PMS נבחר קודם כל לאזן את המערכת ההורמונאלית ונבדוק האם דרושה תמיכה במערכות אחרות המוזכרות. נטפל באמצעות תזונה בעלת דגש צמחוני בדגש על חומרים פיטו אסטרוגנים כגון זרעי פשתה, צמחי מרפא כגון Taraxacum או שינן רפואי בעברית המתאים לשילוב של חוסר איזון הורמונאלי יחד תמיכה בכבד (לבעיות פינוי של מערכת העיכול) וצמחים בעלי זיקה למערכת ההורמונאלית כגון vitex המוכר גם כשיח אברהם התומך גם במערכת הלימפה, אצות כגון Arame המאזנת הורמונאלית ותומכת בכבד לצורך ניקוי הגוף ועוד. לא נשכח צמחים התומכים במערכת העצבים לנושא הסטרס כגון קמומיל וצמחים אנטי דלקתיים לעור שכן תגובת העור לזיהום הינה בדלקת.

הטיפול החיצוני

חומרי הגלם לשימוש באקנה הינם רבים ויתמכו מאוד בטיפול הפנימי ואזכיר כמה מרכזיים.


מים ארומתיים / הידרוסולים: תוצר טבעי מימי של זיקוק צמחים המכיל חומרים מסיסי מים של הצמח לשימוש בקרמים, ג'ל, מי פנים, מסכות, קומפרסים וסבונים. אתן מספר דוגמאות אופיניות.

  • מי קמומיל (אנטי דלקתי, משקם רקמות לשיקום הפצעים, אנטי בקטריאלי לטיפול בזיהום החיידקי),

  • מי הממליס (אסטרינג'נט חזק- כיווץ רקמות העוזר להחלמת העור ולאיזון ההפרשות מהפצע, אנטי בקטריאלי),

  • מי גרניום (אסטרינג'נט, מחטא, מאזן סבום לכל סוגי העור ולכן יעזור לאיזון סבום עודף, אנטי דלקתי ומשקם רקמות) ועוד.

נוכל להשתמש במים הארומתיים כמי פנים טיפוליים בשימוש יום יומי לחיטוי וניקוי העור. נוכל לשלבם בתכשירים על בסיס ג'ל לטיפול מקומי בפצעונים ואף במסכות פנים כמפורט בהמשך


טינקטורות: מיצוי הידרו אלכוהולי של צמחים כגון: פרופוליס (אנטי בקטריאלי, משקם רקמות), מור (אנטי בקטריאלי, אסטרינג'נט ומשקם רקמות עם דגש על ניקוז פרונקלים ומוגלה מעומק הרקמה בדומה לשמן האתרי), קומפרי (אנטי דלקתי, משקם רקמות חשוב) ועוד. נוכל לשלב טינקטורת בקרמים על בסיס ג'ל שבהם נחליף חלק מהמים במיצוי הצמחי.

שמנים אתריים: אתן מספר דוגמאות לשילוב שמנים בהתאם לתוכנות ולצורך הרפואי: שמנים מנקזים שיעזרו לנקז את המוגלה מהפצע: גרניום, ערער, אשכולית (פטוטוקסי ולכן אסור להחשף איתו לשמש), פטשולי, מור… שמנים מאזני סבום: גרניום, ברגמוט (לשים לב אם פוטוטוקסי), פטשולי, פלמה רוזה…. שמנים מחטאים- אנטי בקטריאלים: עץ התה, הדס, ברגמוט, לבנדר, ניולי… אנטי דלקתי :קמומיל כחול, סנדלווד, ברוש … את כולם נשלב בתכשירים לשימוש נקודתי על הפצע או בקרמים לפנים.

שמנים צמחיים: בעיקר לקרם לחות אך כולם בעלי חשיבות לשיקום הרקמה ורצוי להשתמש בכמות קטנה כדי שלא להעמיס על העור. שמנים עשירים בקרטנואידים: אובליפיכה, גזר, רוז היפ, קלנדולה. הקרטנואידים הופכים בגוף לויטמין A נותן לשמנים צבע כתום. ויטמין A חשוב לשמירה על תאי העור. שמנים הטובים לאקנה על רקע הורמונאלי: נר הלילה, בורג', קנביס, גלנולין.


חימר למסכות: במסכה נשתמש לפי צורך כפעם בשבוע לספיחת רעלים בעור וניקוי עמוק. נזהר במיוחד בעור יבש ואלרגני. חשוב לשתות הרבה מים כי המסכה סופחת גם נוזלים ומייבשת. ישנם מספר סוגי חימר שהינם אדמה עשירה במינרלים ממקומות שונים העולם.

  • חימר ירוק הכי מייבש, הכי סופח רעלים, לאקנה קיצוני, לעור שמן, עוזר להוריד ולשלוט על

  • רמת יצור החלב בעור.

  • חימר לבן (קאולין): פחות מייבש מהירוק, מנקה רעלים, מאזן סבום לעור שמן עדין- אקנה.

  • אדמת חוואר (ארג'יל): יותר עדין מקאולין ופחות מייבש. מכיל מאובנים, חלבונים, מינרלים

  • סופח אך גם מזין.


תכשירים תומכים:

  • סבון לאקנה: הניקוי חשוב מאוד. מומלץ שלא לגעת בידיים בפצעים למניעת זיהום. חשוב לנקות אך להמנע מיבוש העור שכן העור מגיב ביצור סבום עודף. משתמשים בסבון 2-3 פעמים ביום. ניתן לשלב 50% סבון טבעי + 50% מים ארומתיים בהתאם למפורט. ניתן להשתמש גם בסבונים טבעיים מוצקים ואחרים על בסיס צמחי מרפא ושמנים איכותיים. את הסבון נשאיר למספר רגעים לניקוי יסודי של העור.

  • מי פנים: לניקוי, חיטוי, איזון סבום, שיקום העור. נשתמש במים ארומתיים / הידרוסולים, האידיאלים לשימוש במקרי אקנה ובעיות עור בכלל, בניגוד לתכשירים תעשיתיים שלרוב מכילים חומרים משמרים ואלכוהול.

  • קרם / ג'ל: תכשיר נקודתי לחיטוי הפצעים תוך דגש על שיקום העור וטיפול בדלקת.

  • קרם: לפי צורך לפי סוג העור לאיזון כללי של הפרשת סבון, הגברת הלחות או איזון עור שמן.

  • תכשיר לצלקות: תכשיר בעל דגש של שיקום הרקמה ואך טשטוש צלקות. שימוש בשמנים איכותיים משקמים כגון שמן אתרי של הלקריסיום, שמן צמחי של רוז היפ שנחקר לשיקום צלקות , שמן חלוט של קומפרי המשקם צלקות ברקמה העמוקה וכו.


תזונה:

את חשיבות התזונה כבר הזכרתי ואתן מספר דגשים.

  • נסיר מהתזונה מזון מן החי בגלל תכולת השומנים וההורמונים. מזונות אלו מכילים חומרים אסטרוגניים המפרים את האיזון ההורמונאלי וכן מעורר תגובה דלקתית ומעמיסים על מערכת העיכול.

  • הורדת סוכרים.

  • מומלץ לצרוך הרבה ירקות ירוקים וכתומים בגלל תכולת הבטה-קרוטן שהופך לויטמין A, חיוני למניעת אקנה. הירקות הירוקים גם תורמים לניקוי הדם.

  • מומלץ לצרוך דגי ים המכילים חומצות שומן חיוניות העוזרות לשיקום תאי העור, תמיכה במצב הדלקתי ואך לאיזון ההורמונאלי. כמובן שניתן לצרוך אותם בכמוסות. הדגש הוא על חומצת שומן אומגה 3 ממקורות שונים. ישנם גם שמנים העשירים באומגה 3 וניתנים לצריכה פנימית בכמוסות וכשמן כגון גלנולין ושמן קנביס המאוזן אידאלית מבחינת יחסי אומגה 3 ואומגה 6.

  • חשוב להקפיד על צריכה גבוהה של סיבים מסיסים. מסייעים לסילוק חומרי פסולת ממערכת העיכול.

  • ישנם כמובן עוד דגשים רבים וניתן גדש על מצבו הבריאותי של המטופל והתאמת התזונה באופן פרטני.

  • את הטיפול רצוי כמובן להתאים באופן באופן אישי עם מטפל מוסמך המנוסה בתחום.

93 צפיות0 תגובות
bottom of page